محتوا سازی اینستاگرام هم به یکی از دغدغه های اصلی کسب و کارهای اینستاگرامی تبدیل شده است. اینکه چه محتوایی را و چگونه تولید کنیم و به مخاطبان خود ارائه دهیم کلا قضیه مهمی است چه برسد در اینستاگرام که مخاطب به محض ورود به پیج تان اولین چیزی که می بیند محتوای شماست. در حقیقت محتوا تنها دلیلی است که شما را دنبال کنند، اعتماد کنند و از شما خرید کنید. چیستی و چرایی کسب و کارتان را با محتوای خود می توانید به مخاطب بفهمانید.

حالا که همه ما از اهمیت محتوا در کسب و کارهای آنلاین به ویژه در اینستاگرام با خبر هستیم پس بریم سراغ معضل اصلی بسیاری از پیج های اینستاگرامی که آن چیزی جز تولید محتوا نیست! خیلی از کسب و کارهای اینستاگرامی را دیده ایم که در تولید محتوا مشکل دارند و به قول معروف به خوبی نمی توانند محتوای مورد نیاز مخاطبان شان را تامین کنند.

محتوا اصلی ترین بخش یک پیج اینستاگرامی موفق است که معمولا دنبال کنندگان یک پیج فقط به خاطر محتوای آن پیج است که دنبالش می کنند. پس اگر نتوانید محتوای خوبی تولید کنید هیچ پیشرفت و رشدی در اینستاگرام نخواهید داشت.

پیشنهاد : خرید فالوور توییتر

در این مقاله قصد دارم راه کارها و ایده هایی برای تولید محتوا در اینستاگرام به شما معرفی کنم تا بتوانید راحت تر در اینستاگرام محتوا سازی کنید. پس اگر شما هم پیج اینستاگرامی دارید و نمی دانید چگونه برای پیج تان تولید محتوا کنید تا انتهای این مقاله همراه من باشید.

اهمیت تولید محتوا در اینستاگرام

قبل از اینکه سراغ راه کارها و ایده های تولید محتوا در اینستاگرام برویم بهتر از ابتدا از اهمیت آن آگاه شویم. اینستاگرام و به طور کلی شبکه های اجتماعی محبوب در هر کشوری یک راه ارتباطی قدرتمند بین کسب و کارها و مخاطبان شان هستند.

تنها دلیل حضور انواع کسب و کارها و برندها در اینستاگرام تعامل میان مخاطبان و مشتریان بالقوه شان است. در واقع اینستاگرام یک شبکه اجتماعی تعاملی قدرتمند محسوب می شود که این تعامل تنها با محتواست که برقرار می شود.

کاربران شبکه های اجتماعی تنها به دلیل ارتباط بیشتر با دوستان و آشنایان شان است که عضو شبکه های اجتماعی می شوند. اما در این بین ممکن است بعضی از کسب و کارهای اینترنتی را هم دنبال کنند. به نظرتون دلیلش چی می تونه باشه؟ تنها دلیلش محتواست. محتوای آنهاست که نظر مخاطب را جلب کرده است و آن ها را دنبال می کنند.

در واقع محتواست که باعث شده ارتباط اولیه بین مخاطب و کسب و کار ایجاد شود. بنابراین محتوا تنها عاملی است که باعث می شود مخاطبان و یا به عبارتی مشتریان بالقوه تان شما را بیابند و شما را دنبال کنند.

پیشنهاد : خرید ممبر تلگرام 

اصول تولید محتوا در شبکه های اجتماعی

قبل از هر چیز باید با اصول تولید محتوا در شبکه های اجتماعی به خصوص اینستاگرام آشنا شوید. نحوه تولید محتوا در شبکه های اجتماعی با توجه به هویتی که دارند به هیچ وجه یکسان نیست! مثلا شما محتوایی که در اینستاگرام می سازید را نمی توانید در لینکدین منتشر کنید. چون لینکدین یک شبکه اجتماعی تخصصی و به قول معروف مخصوص افراد بیزنس من است. ماهیت این شبکه اجتماعی ارتباط موثر بین متخصصین است و با اینستاگرام که یک شبکه اجتماعی عمومی است کاملا متفاوت است.

پس قبل از هر چیز باید اصول و قواعد تولید محتوا در شبکه های اجتماعی را بدانیم. اینستاگرام چون یک شبکه اجتماعی تعامل محور بین مخاطبان است بهتر است تولید محتوا را حول محور ویدیو انجام دهیم. اما نه هر ویدیویی! این دقیقا بستگی به حوزه فعالیت و مخاطباتون داره.

مثلا اگر در اینستاگرام ویدیو های طولانی منتشر کنیم بازخورد کمتری دارد. چون افراد وقت کافی ندارند و اگر یک محتوای کوتاه و مفید در اختیار آن ها قرار گیرد بازخورد خیلی خوبی خواهیم گرفت.

چند نکته مهم در تولید محتوا برای اینستاگرام

مشکل اصلی خیلی از دوستان در تولید محتوا اینستاگرام این است که نمی دانند دقیقا چه محتوایی را در پیج خود منتشر کنند تا بازخورد بهتری بگیرند. در واقع علاوه بر اینکه اصول و قواعد تولید محتوا برای اینستاگرام را نمی دانند ایده ای هم برای تولید محتوا ندارند. در این قسمت قصد دارم چند نکته مهم در تولید محتوای اینستاگرام را به شما بگویم و بعد بریم سراغ چند ایده برای محتوا سازی در اینستاگرام.

1.محتوای با کیفیت تولید کنید

بی شک مهمترین قضیه توی تولید محتوا در اینستاگرام که یک شبکه اجتماعی تصویر محور است کیفیت محتواست. تصاویر و ویدیوهایی که در اینستاگرام منتشر می کنید در وحله اول باید از کیفیت بالایی برخوردار باشند تا در نگاه اول بتوانند مخاطب را مجذوب کنند.

عکس، ویدیو یا عکس نوشته فرقی نمی کند! مهم این است که با کیفیت باشد. چون همانطور که گفتم اینستاگرام یک شبکه اجتماعی تصویر محور است و برای تعامل بهتر با مخاطبان تان باید کیفیت کار را حفظ کنید.

2.محوای بصری تولید کنید 

اینستاگرام یک شبکه اجتماعی تصویر محور است و پایه و اساس آن محتوای بصری است. همانطور که می دانید ویدیو در سال 2020 خیلی مهم شده است و از فرمت های محتوایی محبوب مخاطبان در اینترنت است. پس در تولید محتوا در اینستاگرام باید جنبه بصری محتوای خود را حفظ کنید اگر دوست دارید تعامل با مخاطبانتان بیشتر شود.

شاید شما هم به این توجه کرده باشید که در اینستاگرام بیشتر عکس هایی که مربوط به خانه های لاکچری، ماشین های لوکس و غذاها است لایک بیشتری می گیرند! دقیقا این به دلیل جذاب بودن این تصاویر از دید مخاطبان است که جنبه بصری بسیار قوی دارند و همین باعث شده تا این تصاویر جزء پربازدیدترین ها در اینستاگرام باشند.

3.اول شخصیت مخاطبان تان را بشناسید و بعد برای آن ها تولید محتوا کنید

تولید محتوای شما در اینستاگرام با توجه به شخصیت کلی مخاطبان تان باید باشد. اول باید بدانید چه افرادی دنبال کنندگان شما هستند و سپس برای آن ها تولید محتوا کنید. در واقع باید پرسونای مخاطبان تان را بشناسید یا پرسونا سازی کنید.

مثلا یک پیج اینستاگرام در زمینه بورس با یک پیج اینستاگرام در زمینه آموزش و تربیت کودکان مخاطبان متفاوتی دارند. مسلما پیجی که در زمینه بورس فعالیت می کند مخاطبان خاص تری دارد نسبت به پیج های دیگر! به همین دلیل لحن تان در تولید محتوا باید متفاوت باشد.

برای اینکه بتوانید با مخاطبان تان بیشتر آشنا شوید و محتوایی تولید کنید که تعامل بیشتری با آن ها برقرار کند بهتر است قبل از هر چیز به این سوالات پاسخ دهید : میانگین سنی مخاطبان من چند سال است؟ مخاطبان من زن هستند یا مرد؟ مخاطبان من از کدام شهر هستند؟ مخاطبان من به چه چیزی علاقه دارند و به دنبال چه چیزی هستند؟ مخاطبان من چه زمانی آنلاین هستند؟ مخاطبان من چقدر در روز وقت شان را به شبکه های اجتماعی اختصاص می دهند؟

البته شاید در ابتدا نتوانید به تمام این سوالات پاسخ دهید. نگران نباشید! بعد از شروع کارتان و انتشار تعدادی محتوا در اینستاگرام، می توانید به پاسخ تمام این سوالات برسید. از قسمت تحلیل پیج تان در اینستاگرام (insight) می توانید متوجه آن شوید که مخاطبان تان بیشتر مرد هستند یا زن؟ با چه نوع محتوایی بیشتر تعامل برقرار می کنند و بیشتر چه زمان هایی آنلاین هستند؟

4.فهرست محتوایی برای خود درست کنید

فهرست محتوایی یا بهتر است بگویم تقویم محتوایی، علاوه بر اینکه برای افراد حرفه ای در تولید محتوا کاربرد دارد کمک زیادی برای افراد آماتور در تولید محتواست. به کمک فهرست محتوایی می توانید استراتژی محتوایی خود را بنا کنید. اینکه از یک موضوع خاص چند بار در ماه تولید محتوا کنید یا مثلا از ویدیو در هفته چندبار و در چه روزهایی استفاده کنید قطعا شما را در محتوا سازی اصولی و هدفمند در اینستاگرام کمک می کند.

البته این قضیه علاوه بر اینکه کمال گرایی شما در تولید محتوا را از بین می برد به شما یادآور می شود که چه زمانی چه نوع محتوایی باید به مخاطبان خود ارائه دهید.

چنین فهرستی برای افرادی که به برندسازی شخصی و توسعه کسب و کارشان در اینستاگرام فکر می کنند بسیار کاربردی است. ممکن است ایده های محتوا در این فهرست برای هر نوع کسب و کاری متفاوت باشد اما نکته مهم این است که این کار می تواند نقطه شروع خوبی برای ساخت محتوا در اینستاگرام برای شما باشد.

5.استوری را هیچوقت فراموش نکنید

استوری یکی از بهترین ویژگی های اینستاگرام است که از طریق آن می توانید با مخاطبان تان تعامل بیشتری برقرار کنید. سعی کنید همیشه استوری بذارید حتی اگر روزی به هر دلیلی نتوانستید پستی در پیج اینستاگرام خود منتشر کنید حتما یک استوری منتشر کنید.

شما با استوری می توانید همیشه جلوی دید مخاطبان خود باشید و از این طریق آن ها هیچوقت شما را فراموش نمی کنند. اگر میخواهید در اینستاگرام قبیله سازی کنید یعنی مخاطبان بیشتری را به کسب و کارتان علاقه مند کنید استفاده از استوری بهترین گزینه خواهد بود.

6.گرافیک و رنگ بندی را رعایت کنید

گرافیک و رنگ بندی پست ها در اینستاگرام یکی از مهمترین عوامل در جذب مخاطب است. تصور کنید زمانی که مخاطب هدف شما در نگاه اول با گرافیک جذاب و دلنشین پیج شما برخورد کند چه اتفاقی می افتد؟ مسلما سریع شما را فالو می کند. در واقع در اینستاگرام اولین کاری که شما باید انجام دهید جذب مخاطب و سپس علاقه مند کردن او به کسب و کارتان است! به همین دلیل با استفاده از یک رنگ بندی جذاب در پست های اینستاگرامی خود می توانید افراد زیادی را همان ابتدا به پیج خود جذب کنید.

پس سعی کنید همیشه از یک قالب استاندارد و در عین حال جذاب در پست های اینستاگرامی خود استفاده کنید. چه در عکس نوشته ها و چه در ویدیوهای خود باید همیشه از یک قالب یکسان پیروی کنید. استفاده از نوع فونت، شکل و ظاهر کاور ویدیوها و قالب پست ها در اینستاگرام بسیار مهم و تاثیرگذار است.

پیشنهاد می کنم مقاله 20 ایده خلاقانه برای انتشار پست های اینستاگرامی را حتما بخوانید.

ایده های تولید محتوا در اینستاگرام

شاید محتوایی که در حال حاضر در اینستاگرام تان منتشر می کنید چنگی به دل نزند! تقریبا می توان گفت دغدغه اصلی اکثر پیج های اینستاگرامی ایده برای تولید محتواست! خیلی از پیج های اینستاگرامی را می بینیم که جز عکس گذاشتن از محصولاتشان کار دیگری بلد نیستند! و همین باعث می شود در جذب فالوور نتوانند موفق عمل کنند.

در واقع محتوای شماست که باعث افزایش یا کاهش دنبال کنندگان تان در اینستاگرام می شود. پس خیلی مهم است که محتوایی تولید کنید که همیشه برای مخاطبان تان جذابیت داشته باشد. در ادامه ایده هایی برای تولید محتوا در اینستاگرام به شما می گویم که فارغ از حوزه کاری تان به درد هر کسب و کاری در اینستاگرام خواهد خورد.

1.عکس محصولات و خدمات

یکی از ایده هایی که اکثر پیج های محصول محور زیادی ازش استفاده می کنند عکس گذاشتن از محصولات شان است. این یک ایده برای تولید محتواست که خیلی از پیج ها ازش استفاده می کنند اما استفاده زیاد از عکس محصولات در پیج اینستاگرام حس خوبی را در مخاطب ایجاد نمی کند. آن ها فکر می کنند شما فقط قصدتان فروش محصولات تان است.

راستش خیلی از پیج هایی که محصول یا خدماتی می فروشند را دیده ام که در پست های اینستاگرام خود مدام عکس محصولات شان را قرار می دهند. با این کار جز اینکه مخاطبان پیج تان را کمتر کنید کاری دیگه ای نمی کنید.

2.آموزش بدهید

به جای اینکه روی نمایش محصولات تان مدام تمرکز کنید بهتر است نحوه استفاده از آن را آموزش دهید. مسلما در هرکاری که باشید به آن علاقه مند هستید و می توانید آموزش هایی در آن موضوع به مخاطبان خود ارائه دهید. اگر شینیون کار هستید آموزش های مرتبط به کارتون را بدهید، اگر فودبلاگر هستید آموزش آشپزی بدهید، اگر طراح سایت هستید نکات مهمی که در طراحی سایت به کار گرفته می شود را آموزش دهید.

البته هر کسی که هرچیزی در اینستاگرام می فروشد می تواند از این ایده برای تولید محتوا استفاده کند. این ایده مختص به کسب و کارهای خدماتی نیست! مثلا اگر تابلوی نقاشی می فروشید می توانید آموزش نقاشی بدهید. یا اگر آلات موسیقی می فروشید می توانید آموزش ساز تخصصی خود را بدهید.

در هر حوزه ای که فعالیت کنید مخاطبان شما نیاز به آموزش دارند و شما هم می توانید با آموزش دادن نیاز آن ها را برطرف کنید و اعتمادشان را جلب کنید.

3.راهنمای خرید

یکی از بهترین ایده ها برای تولید محتوا در اینستاگرام کمک کردن به مخاطبان تان با ارائه راهنمای خرید است. مثلا اگر پیجی در زمینه فروش پرده دارید می توانید آموزش هایی در قالب انتخاب پرده برای اتاق کودک، راهنمای خرید پرده برای آشپزخانه، برای حال چه نوع پرده هایی مناسب است؟ در مورد رنگ اتاق و رابطه آن با انتخاب پرده و … یا آموزش های پیش پا افتاده تر مثلا چطور برای خرید پرده اندازه گیری کنیم و … بدهید.

در هر زمینه ای در اینستاگرام فعال باشید می توانید راهنمای خرید بنویسید. مثلا اگر فودبلاگر هم باشید می توانید برای کسانی که قصد دارند پیتزا درست کنند راهنمای خرید لوازم پیتزا بنویسید. همیشه افرادی هستند که برای خرید هر چیزی اطلاعات کافی نداشته و نیاز به یک راهنمای خرید داشته باشند.

4.نقد و بررسی تولید محتوا در اینستاگرام

یکی دیگر از بهترین ایده های تولید محتوا اینستاگرام نقد و بررسی کردن کالا یا خدمات است. مثلا اگر شما یک فروشگاه خرید موبایل در اینستاگرام داشته باشید می توانید انواع نقد و بررسی ها را میان مدل های مختلف گوشی های موبایل به کاربران تان ارائه دهید. به عنوان مثال دو مدل گوشی از دو برند متفاوت که تقریبا هم قیمت هستند را با هم مقایسه کنید تا کسانی که در خرید هرکدام شک دارند شک شان برطرف شود و با خیال راحت آن محصول را خریداری کنند.

در واقع با این کار می توانید به مشتریان بالقوه خود کمک کنید تا خریدشان را راحت تر و سریع تر انجام دهند. در هر حوزه ای که فعالیت داشته باشید می توانید از نقد و بررسی محصولات برای محتوا سازی در اینستاگرام استفاده کنید.

5.پشت صحنه کسب و کارتان

هر ازگاهی سعی کنید پشت صحنه کار خود را به مخاطبان تان نشان دهید. این کار باعث افزایش اعتماد آن ها به شما و کسب و کارتان می شود. پشت صحنه کسب و کارتان برای خیلی ها جذاب و کنجکاوانه است. پس سعی کنید حتما از پشت صحنه کارتان برای مخاطبان خود پست منتشر کنید.

در هر حوزه ای فعالیت کنید فرقی نمی کند! به هر حال کار شما پشت صحنه ای دارد. مثلا اگر در زمینه ساخت زیورآلات فعالیت می کنید از نحوه ساختن یا بسته بندی محصولات و ارسال آن برای مشتریان می توانید فیلم بگیرید و به مخاطبان خود نشان دهید.

یا اگر در حوزه آموزش فعالیت می کنید می توانید از پشت صحنه ویدیوهایی که ضبط می کنید هر از چند وقتی یک ویدیو تهیه کنید و برای مخاطبان پیج تان پست کنید. در کل با این کار صمیمیت شما با فالوورهای پیج تان بیشتر می شود.

6.سوالات چالشی بپرسید در تولید محتوا در اینستاگرام

بهتر است کمی بیشتر با مخاطبان خود در تعامل باشید. یک طرفه بودن فعالیت تان در اینستاگرام چندان خوب نیست! گاهی وقت ها سوالات چالشی از مخاطبان پیج تان بپرسید و آن ها را وادار کنید تا با شما در تعامل باشند. مثلا سوالاتی مثل : در سال 99 درآمد ماهانه شما چقدر بود؟ اگر همین حالا 100 میلیون تومان پول نقد داشتید چگونه آن را دو برابر می کردید؟ اگر به عقب بر می گشتید باز هم به دانشگاه می رفتید؟

البته این سوالات بیشتر مربوط به پیج های کسب و کاری بود. شما در هر زمینه ای که فعالیت داشته باشید سوالات زیادی را می توانید مطرح کنید و از مخاطبان تان بپرسید. تا از این طریق بتوانید با آن ها تعامل بیشتری داشته باشید.

7.معرفی بهترین ها

در هر حوزه ای که فعالیت داشته باشید می توانید بهترین ها را معرفی کنید. محصولات، خدمات و برندهای دیگر که جزء بهترین ها هستند را معرفی کنید. مثلا اگر شما در زمینه فروش آنلاین عطر و ادکلن در اینستاگرام فعالیت می کنید می توانید بهترین ادکلن های مردانه در سال جدید را معرفی کنید یا مثلا بهترین تسترهای زنانه یا …

قطعا در هر کاری بهترین ها وجود دارد و مردم عاشق بهترین ها هستند. مثلا اگر در زمینه معرفی یا فروش کتاب فعالیت می کنید می توانید بهترین رمان های عاشقانه، بهترین رمان های ترسناک، بهترین کتاب های حوزه ثروت، بهترین کتاب های مدیریت زمان و … را به مخاطبان خود معرفی کنید.

8.انتشار نظرات مشتریان

یکی از بهترین ایده ها برای تولید محتوا در اینستاگرام که اعتماد سازی زیادی هم ایجاد می کند استفاده از نظرات مشتریان راضی است. اگر محصول یا خدماتی در اینستاگرام می فروشید توصیه می کنم حتما از نظرات مشتریان قبلی در تولید محتوا اینستاگرام استفاده کنید.

نظر مشتریان راضی یکی از تاثیر گذار ترین محتواها بر روی تصمیم افراد در هنگام خرید از شما است. پیشنهاد می کنم نظرات مشتریان را در قالب استوری (هایلایت) یا اگر ویدیو هستند پست کنید.

برای دریافت نظرات مشتریان هم می توانید از آن ها درخواست کنید تا نظر واقعی شان را در مورد محصولات شما بگویند. اگر در دایرکت نظرات را دریافت کردید بهترین کار این است که اسکرین شات بگیرید و آن ها را منتشر کنید.

9.مسابقه برگذار کنید

برگذاری مسابقه یکی از بهترین ایده ها برای تولید محتوا در اینستاگرام است که معمولا با افزایش مخاطبان شما همراه خواهد بود. اما خب از این ایده در تولید محتوا زیاد نمی توانید استفاده کنید. هر روز یا هر هفته نمی توانید مسابقه برگذار کنید.

اما به طور کلی در هر زمینه ای که فعالیت کنید موضوع برای برگذاری مسابقه زیاد است. به اسپانسر هم نیاز ندارید! بهتر است مسابقه اول را خودتان برگذار کنید و جایزه اش هم یکی از محصولات و خدمات خودتان باشد.

برگذاری مسابقه در اینستاگرام یکی از بهترین روش ها برای جذب مخاطبین بیشتر است که هر چند وقت یک بار می توانید از این روش استفاده کنید.

10.محتوای تولید شده توسط کاربر

محتوای تولید شده توسط کاربر یا UCG یکی از بهترین خوراک های محتوایی در اینستاگرام است. هر وقت دیدید اسم پیج شما را در پست یا استوری ها منشن کردن شما هم آن را به صورت ریپست، پست یا استوری کنید. برای این کار هر از گاهی بهتر است اسم برند خود را در اینستاگرام جست و جو کنید تا پست هایی که مرتبط با شما هستند را پیدا کنید.

البته برای این کار می توانید از فالوورهای خودتان هم درخواست کنید تا پستی در مورد محصولات یا خدمات تان بگذارند و شما دوباره آن ها را استوری کنید. مثلا می توانید از آنها بخواهید پست جدیدتان را استوری کنند و در قبالش باید به آن ها ارزش افزوده ای بدهید. مثلا یک ساعت مشاوره رایگان با شما اگر مشاور یا مدرس هستید یا یک کد تخفیف 10 درصدی برای خرید محصولات تان به آن ها بدهید تا انگیزه ای برای این کار داشته باشند.

البته ناگفته نماند این روش یکی از بهترین روش ها برای خرید فالوور اینستاگرام هم محسوب می شود. چون از این طریق کسب و کار شما بیشتر دیده می شود.

جمع بندی و سخن پایانی

تولید محتوا در اینستاگرام اصول و قواعد خاص خودش را دارد که امیدوارم تا اینجا متوجه این قضیه شده باشید. در این مقاله سعی کردم شما را با تولید محتوا در اینستاگرام آشنا کنم تا بتوانید از این به بعد خیلی هدفمند تر محتوای اینستاگرام خود را تولید کنید. ایده هایی هم که برای تولید محتوا به شما ارائه دادم در هر نوع کسب و کاری قابل اجراست فقط کافی است کمی خلاقیت به خرج دهید تا بتوانید محتوای جذب کنند و کاربر پسند در اینستاگرام تولید کنید. فراموش نکنید مهمترین چیز در اینستاگرام محتواست!

امیدوارم از این مقاله هم استفاده کافی را برده باشید. اگر شما هم ایده ای برای تولید محتوا در اینستاگرام دارید حتما در کامنت ها بنویسید تا در آپدیت بعدی مقاله ازش استفاده کنم.