به ‌محض این‌که حرف از توئیتر و عبارت “توییت کردن” به میان می‌آید مستقیماً ذهن ما به سمت گزاره‌های فوری، خبرهای انتخاباتی و موضع‌گیری‌های رقابتی جنجالی می‌رود. احتمالاً بیش ‌از همه توییت‌های دونالد ترامپ توجه همه را در توییتر به خود جلب کرده ‌است. اما لازم است بدانیم دنیای توییتر خیلی فراتر از این چیزهاست و این روزها بحث بازاریابی در توییتر هم شدیداً داغ است.

جالب است بدانید توئیتر بالغ‌ بر ۳۳۵ میلیون کاربر فعال با بیش ‌از ۴۰ زبان گوناگون دنیا را پشتیبانی می‌کند. می‌توان گفت مؤثرترین رسانه آنلاین سیاسی، ‌اجتماعی و اقتصادی حال حاضر است و اثرگذاری بی‌نظیری دارد.

جذب مخاطب در توییتر

این شبکه اجتماعی قدرتمند در کنار قدرت و اثرگذاری گسترده‌ای که در میان رسانه‌های اجتماعی دارد در زمینه بازاریابی در فضای مجازی مسیر متفاوتی را طی می‌کند. اگر می‌پرسید چطور می‌شود دنبال کنندگان بیشتری در توئیتر جذب کرد؟ باید بگویم علاوه ‌بر نوشتن متن‌های مختصر و مؤثر باید همانند فعالیت در سایر شبکه‌های اجتماعی از هشتگ‌های قوی و پربازدید و ترفند تعامل فعال با مخاطبان استفاده کنید.

از قابلیت راه‌اندازی کمپین تبلیغاتی هم بهره ببرید و از امکان ری توییت کردن توسط کاربران در جهت مطرح کردن پیج تان استفاده کنید. شاید از برخی جوانب بتوان گفت تأثیری که توئیتر در وایرال کردن محتوای شما دارد در شبکه‌های اجتماعی دیگر کمتر مشاهده می‌کنید. با وجود این‌که توییتر مانند خیلی برنامه‌های دیگر در ایران فیلتر است اما همچنان جایگاه و طرف‌داران ویژه خود را در میان شبکه‌های اجتماعی دارد.

بنابراین می‌توان در مورد بازاریابی در توئیتر به ‌طور جدی‌تری برنامه‌ریزی کرد و با کمک فرایند خرید فالوور توئیتر و خرید کامنت توییتر شاهد پیشرفت‌های سریع‌تری بود.

بازاریابی در توییتر چه اهمیتی دارد؟

تأثیرات سریع و ظرفیت موج سازی در این پلتفرم آنلاین به ‌قدری است که خیلی از کمپانی‌های بزرگ ایرانی، سلبریتی ها، سیاست‌مداران و دولت‌مردان از همه طیف‌ها و شخصیت‌های علمی قدرتمند از این فضا برای تبلیغات و شکل‌دهی به کمپین‌های خود بهره می‌برند. همان‌طور که بارها مشاهده کرده‌اید محتوای منتشر شده در توییتر به‌قدری تأثیرگذار و فراگیر می‌شود که پای جنجال‌های آن گاهی به سایر شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام باز می شود.

خلاصه باید خاطرنشان کنیم که اگر تا به‌ حال از فضای قدرتمند توییتر برای ترویج تجارت و کسب‌وکارتان استفاده نکرده‌اید توصیه می‌کنیم از همین حالا فعالیت‌تان را برای بازاریابی در توییتر استارت بزنید. در ادامه مطلب قصد داریم شما را با چگونگی کار در توئیتر و برخی ویژگی‌های کاربردی  این رسانه اجتماعی که آن را از سایر شبکه‌های اجتماعی متمایز می‌کند آشنا کنیم.

 در توئیتر چه می‌گذرد؟

نام توییتر از واژه توییت یا همان آواز خواندن پرندگان گرفته ‌شده است. حالا در فضایی که توییتر با این مفهوم نمادین ایجاد کرده پرنده همان کاربران توییتر هستند که جنجالی‌ترین و مهم‌ترین اخبار را به گوش همه می‌رسانند. جک دارسی در سال 2006 توئیتر را راه‌اندازی کرد و هم‌اکنون هم سمت مدیرعامل این شرکت را دارد.

جالب است بدانید نخستین توییت هم توسط شخص جک دارسی در 22 مارس 2006 منتشر شد. تعداد مخاطبان توئیتر با سرعت عجیبی افزایش پیدا کرده و در مدت ۶ سال بیش ‌از ۱۰۰ میلیون نفر را گرد هم آورد. از این رو روزانه میزبان ۳۴۰ میلیون بار توییت بود.

محتوای توییتر

فضای توییتر بسیار ساده و بدون هیچ گونه پیچیدگی است و تنها یک ستون دارد بنابراین به ‌راحتی می‌توانید پیام‌های توییت شده را (scroll) بالا پایین کنید. توئیتر محدودیتی برای به ‌اشتراک‌گذاری محتواهایی با سبک‌های مختلف ندارد و هر متنی که بخواهید می‌توانید به اطلاع سایر کاربران و مخاطبانتان برسانید.

امکان به ‌اشتراک‌گذاری متن یا اصطلاحاً توییت کردن در ابتدا ۱۴۰ کاراکتر بود اما از نوامبر 2017 با اندکی گشایش برای همه زبان‌ها به‌ غیر از کره‌ای، ژاپنی، چینی به دو برابر افزایش پیدا کرد. به دلیل وجود این نوع محدودیت‌ها در تعداد کاراکترهای متن، خیلی از فعالان کلمات به ‌کار رفته در تولید توییت را مخفف می‌کنند یا به‌ طور عمد اشتباه می‌نویسند.

این مسئله در توئیتر عادی است پس بدون این‌که حساس شوید استراتژی برای بازاریابی در توییتر بریزید تا در قالب متن‌های ۲۸۰ کاراکتری بیزینس یا کسب‌وکار خود را معرفی کنید. اگر مایلید متن‌هایی بیش ‌از ۲۸۰ کاراکتر انتشار دهید باید پیام خود را در چند توییت‌ مختلف ارسال کنید یا اصطلاحاً “رشته‌توییت” ایجاد کنید.

انتقال پیام کسب‌وکارتان راه دیگری هم دارد به این صورت که اگر در وب‌سایت یا وبلاگ تان مطلبی نوشته‌اید یا در مورد محصولی توصیف کرده‌اید و یا محتوای خبری جذابی مرتبط با کارتان در فضای مجازی مشاهده کردید، می‌توانید لینک صفحه موردنظر را توییت کنید. خوشبختانه لینک ها جز 280 کاراکتر محاسبه نمی شوند؛ با این روال می توانید به راحتی متن محتوای مورد نظرتان را در کنار لینک انتشار دهید.